top banner
Изпрати email Разпечатай

Астма при юноши и възрастни

Известно също като

Бронхиална астма

Симптоми

Симптомите на астмата могат да включват: хрипове, стягане в гърдите или болка, затруднено дишане и кашлица, затруднено издишване. Симптомите на астматичен пристъп могат да включват: задух, периорална цианоза (посиняване на устните), затруднен говор, объркване, изпотяване и безпокойство, учестен пулс.

Описание на състоянието

Астмата е заболяване на белите дробове, при което дихателните пътища набъбват и се възпаляват и дишането е затруднено. Някои хора могат да имат незначителни симптоми, но други могат да имат тежки симптоми, които пречат на ежедневието и могат да бъдат животозастрашаващи. Симптомите на астматичен пристъп включват: хрипове, стягане в гърдите, кашлица и задух. Лекарите не знаят точно какво причинява астмата, но се приема че генетичните и екологичните фактори могат да играят роля за възникването на това заболяване. Тютюнопушенето, замърсяването на въздуха, алергии, физически упражнения, стрес, гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ) и простуда може да провокират астматичните пристъпи. Астмата е състояние, което не се лекува, но може да бъде контролирано и управлявано чрез медикаменти. Избягването на факторите, които провокират астматичен пристъп и медикаментозното лечение помагат за контрола на астмата и симптомите й значително подобряват качеството на живот и намаляват риска от тежки животозастрашаващи пристъпи.

Какво да очакваме

Контактът с домашни любимци, цветен прашец, замърсяването на въздуха или димът, както и настинка или грип могат да предизвикат астматичен пристъп. Астматичните пристъпи могат да се появят внезапно или бавно и постепенно в продължение на няколко часа или дни. Общите симптоми включват: хрипове, недостиг на въздух, стягане в гърдите и кашлица. Симптомите на астмата може да варират и не всеки има същите симптоми през цялото време. Симптомите могат да бъдат леки и едва забележими или могат да пречат на ежедневието. Тежките астматични пристъпи са спешен случай и са животозастрашаващи. Има два основни типа медикаменти за лечението на астмата - медикаменти за ежедневен контрол и медикаменти за овладяване на астматичен пристъп. Ежедневната употреба на медикаменти, които контролират астмата може да помогне за предотвратяване на астматичните пристъпи. По време на астматичен пристъп могат да се използват лекарства, които водят до отпускане и отваряне на дихателните пътища. Повечето хора се нуждаят от двата типа медикаменти за контрол на астмата.

Рискови фактори

Алергии; фамилна анамнеза за астма или алергии; екземи; затлъстяване.

Интересен факт

Около 5% от населението в световен мащаб страда от астма. В САЩ около 24 милиона души страдат от бронхиална астма. 

Лечение

Лечението на астмата включва:

  • план за действие при астма и астматичен пристъп, който е в писмен вид и Ви напътства как да действате при пристъп - какви са началните симптоми на започващ пристъп и кога и какви медикаменти да вземете в зависимост от симптомите. Медикаменти включват както тези за дългосрочен контрол на астмата, така и бързо-действащите бронходилататори;
  • дългосрочните лекарства за контрол на астмата включват: инхалаторни кортикостероиди, левкотриенови модификатори (блокери), дълго-действащи бета- агонисти, комбинирани медикаменти;
  • бързо-действащите медикаменти за овладяване на астматичен пристъп включват: кратко-действащи бронходилататори и перорални кортикостероиди;
  • лечението на алергията, ако астмата е предизвикана от алергии.

Как да се предпазим сами

Хората, болните от астма, трябва да се научат да идентифицират и да избягват факторите, провокиращите пристъп. Това може да помогне за предотвратяване на астматичните пристъпи. Повечето хора се справят успешно с контрола на бронхиалната астма у дома с помощта на план за действие при астма, който обяснява какъв тип и колко лекарства и кога да се използват в зависимост от вида на астмата и честотата на пристъпите. Този план включва и напътствия кога да се обърнат към лекаря или да потърсят помощ в спешното отделение. Конкретни стъпки, които могат да помогнат за лечението на астмата са:

  • ако използвате климатик, редовно почиствайте филтрите му;
  • избягвайте контактът с космати домашни любимци; 
  • носете маска, когато почиствате (или когато някой чисти къща, докато сте вътре);
  • обшивки за възглавници, матраци, които са противоалергични и не задържат прах;
  • изберете дървен под вместо килим и щори вместо завеси;
  • използвайте маска на лицето за предпазване от студения въздух, ако е студено и извършвате физически усилия;
  • стремете се към нормално телесно тегло;
  • хранете се здравословно като включите в диетата си много плодове и зеленчуци.

Кога да посетим лекар

Ако до момента никога нямате поставена диагноза - астма, но имате хрипове или други леки симптоми, свържете с Вашия лекар. Ако приемате лекарства за астма, но все още има чести пристъпи, свържете с Вашия лекар. Може да се наложи да промените Вашия план за лечение. Ако бързо-действащите лекарства за периода на пристъп не помагат за овладяването на симптомите на пристъпа, потърсете незабавно спешна медицинска помощ. Ако имате периорална цианоза, силно затруднено дишане или други симптоми на тежък астматичен пристъп, позвънете на тел.112 веднага.

Въпроси, които да зададете на Вашия лекар

  1. Може ли астмата да причинява симптоми ми или се дължат на друго състояние?
  2. Какви изследвания са необходими?
  3. Какво лечение и медикаменти ще ми препоръчате?
  4. Ако имам астматичен пристъп, който не може да се овладее с бързо-действащите медикаменти, когато трябва да потърся помощ в болница?
  5. Колко често трябва да Ви посещавам за контролни прегледи?

Как се диагностицира

Вашият лекар може да диагностицира астма като Ви снеме анамнеза и Ви направи физикален преглед. За поставянето на диагнозата астма са необходими и допълнителни изследвания, които включват: белодробни функционални тестове, тест за алергия и рентгенова снимка на белия дроб. Астмата се класифицира в четири степени на тежест в зависимост от честотата на пристъпите:

  • лека интермитентна форма - дневни симптоми 1 или по-малко пъти седмично или нощни симптоми до 2 пъти или по-малко месечно;
  • лека персистираща форма - дневните симптоми са повече от 2 пъти в седмицата, но не повече от един 1 дневно и нощни симптоми повече от 2 пъти месечно;
  • умерено тежка перситираща форма - дневни симптоми  ежедневно или нощни симптоми повече от 1 нощ в седмицата;
  • тежка персистираща форма - постоянни дневни симптоми или чести нощни симптоми.

Влошаване на състоянието

Излагане на фактори, провокиращи астматичен пристъп; стрес.

Знаете ли че

Всички тези спортисти са се издигнали до върха на тяхната спортна кариера като са спечели олимпийски медали, въпреки че имат астма:

  • Кристи Ямагучи, олимпийската шампионка по фигурно пързаляне;
  • Джаки Джойнър-Кърси, многократна златна олимпийска шампионка в областта на леката атлетика;
  • Бил Кох, олимпийски сребърен медалист по ски-бягане;
  • Грег Луганис, олимпийски златен медалист в областта скок във вода.

Факт

Астмата е най-честото хронично заболяване в периода на детството, което засяга около 7% от децата в света.

Вид на болестта

Често срещано. Хронично заболяване на дихателната система.

right green arrow Симптомен навигатор
man body fron view

to top of page
ZdravenPortal.bg не предлага медицински съвети, диагностика и лечение.
© 2015 ZdravenPortal.bg. Всички права запазени. Разработка: Livesoft

Моля запознайте се внимателно и изцяло с общите условия, преди да използвате този сайт.

ZdravenPortal.bg (наричано за кратко по долу в текста ZdravenPortal) е сайт собственост на ЗдравенПорталБГ ООД ЕИК: BG202842910, адрес гр. Пловдив ул. Васил Априлов 20 ет. 6, телефон: 0878 358 433 и електронна поща info@zdravenportal.bg. Работния език на ZdravenPortal български.

Използването на ZdravenPortal обвързва потребителите с настоящите Общи условия.

Авторско право — Цялото съдържание на този уебсайт, с всички приложения,статии, новини, текстове и снимков матерал е защитено от ЗАКОНА ЗА АВТОРСКОТО ПРАВО И СРОДНИТЕ МУ ПРАВА с всички запазени права и законови последици. Екипа ни ще се стреми да предоставя възможно най-изчерпателна и достоверна информация и всички материали са изготвени и редактирани от лекари.

Отговорност и самолечениеСамолечението и отлагането на консултация с лекар могат да имат тежки и дори фатални последици за здравето Ви. Сайтът не носи никаква отговрност за действия или бездействия продиктувани от публикуваната на него информация, съобщения и линкове. Информацията разменяна чрез ZdravenPortal.bg не е медицинско становище, диагноза, медицинско предписание за ползване на конкретни лекарства и/или терапии, или медицинско консултиране или друг вид писмен материал или дейност, които се иизвършват в лечебно заведение по смисъла на Закона за лечебните заведения. ПРИ ВЪЗНИКНАЛ ЗДРАВОСЛОВЕН ПРОБЛЕМ/ВЪПРОС, МОЛЯ КОНСУЛТИРАЙТЕ СЕ НЕЗАБАВНО С ВАШИЯ ЛИЧЕН ЛЕКАР/ЛЕКАР СПЕЦИАЛИСТ ИЛИ ФАРМАЦЕВТ. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, никаква онлайн информация не би могла да е заместител на лекарски преглед.

Информацията относно лекарствените продукти е представена единствено като листовка за начина на използване на медикамента, предоставен от производителя.

Регистрация и услуги:

Регистрация и услуги за потребители — ZdravenPortal сигурява възможност на потребителите си да се ползват от предоставяните услуги след извършване на регистрация. Процедурата по регистрация е подробно уредена на сайта и съдържа конкретни указания за улеснение и помощ. Регистрацията изисква предоставянето от потребителя на електронна поща за контакт. Регистрационната заявка изисква попълването на определени полета с данни и създаване на парола от потребителя. Регистрираните потребители на ZdravenPortal се съгласяват да предоставят следните персонални данни: име; фамилия; електронна поща; година на раждане и пол. Съвкупността от данните по предходното изречение създават Профил на потребителя.Потребителите на ZdravenPortal декларират, че няма да създават повече от един Профил, няма да предоставят потребителското си име и парола на трети лица. Потребителите на ZdravenPortal декларират, че са навършили четиринадесет годишна възраст, че ще предоставят само точна, вярна и пълна информация.

Регистрация и услуги предоставяни на медицински лица — Профилите на лекари в ZdravenPortal са два типа:

Неповърдени профили — профили на медицински лица, регистрирани служебно в ZdravenPortal, съдържащи ограничена информация, като източник на данните включени в непотвърдените профили са публични регистри, включително но не само: Публичен регистър на Националната Здравноосигурителна каса, Списъка на лекарите, членове на Българския Лекарски Съюз, регистрирани да упражняват професията (обнародван съгласно чл. 13, ал. 1, т. 3 от Закона за съсловните организации на лекарите и стоматолозите), достъпът до които се осъществява при условия и по ред, предвидени в закон или друг акт.

Служебно регистрираните профили са със статут „непотвърдени профили” и съдържат ограничени публично обявени данни за съответното медицинско лице: име, специалност и/или сфера на дейност, служебен адрес и телефонен номер за връзка.

Потвърдени профили — Медицинските лица, които имат служебно регистриран непотвърден профил имат право да потвърдят данните в своя профил, като попълнят формата, поместена на сайта или да поискат за управление профила чрез определената форма. За да се приеме един профил за потвърден е необходимо медицинското лице да предостави УИН номера си, както и служител на ZdravenPortal да осъществи контакт с цел достоверност. Медицинските лица имат право да обновяват и допълват и променят информацията публикувана в собствения им профил. Имат право да приемат запитвания и препоръки от регистрирани потребители.

Премиум услуги при потвърден профил — В ZdravenPortal са предвидени премиум услуги, които дават възможноста за използване на допълнителна функционалност (като график) и позиционирането с приоритет на ползвателите си.

Рекламата в ZdravenPortal — Този сайт се финансира чрез продажба на реклами. За да получавате само пълноценна и достоверна информация, всички рекламни съобщения са на точно определени места. Рекламните статии са обозначени с надпис "Платено съобщение" в началото на материала. Премиум акаунтите на лекарите са обозначени по специален начин.

Поверителност — ZdravenPortal не поставя условия и не изисква от потребителите си предоставяне на лични данни, но ако все пак такива станат известни сайтът гарантира, че ще бъдат съхранявани съобразно изискванията на действащото българско законодателство, а информацията ще бъде предоставяна на компетентните държавни органи само в предвидените от закона случаи при строго спазване изискванията на ЗЗЛД. ZdravenPortal си запазва правото да записва, пренася и обработва информацията предоставена от потребителите му.

Плащания — ZdravenPortal предоставя и платени услуги. Услугите се заплащат на „ЗдравенПорталБГ“ ООД, по банков път или в брой. За всяко плащане се издава счетоводен документ. Платените услуги са както следва: Премиум акаунт, Банер реклама, Платени съобщения.

Изменение на общите условия — Настоящите Общи условия могат да бъдат променяни по всяко време от „ЗдравенПорталБГ” ООД с оглед повишаване качеството на предоставяните услуги като и с въвеждането на нови такива. Промените могат да произтичат и от изменения в българското законодателство. "ЗдравенПорталБГ" ООД си запазва правото да променя Общите условия по всяко време и по своя преценка. Промените се поместват на официалната страница на сайта и влизат в сила от деня на поместването им там. Потребителите са длъжни да проверяват актуализациите на Общите условия и да съобразяват поведението си с тях.