top banner
Разпечатай

Всички лекарства в болниците вече ще се купуват само през електронната платформа

04.06.2015
снимка на Всички лекарства в болниците вече ще се купуват само през електронната платформа
Всички лекарства в болниците вече ще се купуват ясно, чисто и под контрола на Здравното министерство - само през електронната платформа!

Водещ: Добро утро, доктор Москов.

Петър Москов: Добро утро на Вас и Вашите слушатели.

Водещ: Вече Вие ще поръчвате лекарствата след решението на Министерски съвет за определяне функциите на Централния орган за възлагане на обществени поръчки в сектор Здравеопазване. Защо да не продължат да го правят болниците?

Петър Москов: Нека да обясним какво всъщност какво означава решението на Министерския съвет. То е за Централизиран орган за обществени поръчки в здравеопазването, касаещ лекарствата, а в края на годината, когато имаме и съответните регистри, защото просто такива досега не е имало, ще касае и медицинските изделия . тоест нещата, които в момента хората купуват на най- различни цени в болниците. Той дава две възможности - първата, задължително за всяка болница и тя е свързана с това, че те самостоятелно ще могат да купуват лекарства единствено и само през електронен търг и с явно наддаване. Тоест единственото валидно нещо е при еднакво качество, каква е цената. И няма значение дали аз съм директор на болница и Вие ме познавате, а Вашите колеги оттатък в апаратната да бъдат елиминирани по административни причини. Навсякъде, където такава система е въведена, това е основно в Скандинавските страни и Италия, те са работещи примери, не сме го измислили ние, искам да кажа, това води до падане на разходите на болницата за медикаменти - за същото количество и същото качество медикаменти падат средно с 20 процента. Това са пари, които остават. Те са заработени от лекарите, сестрите и санитарите, но не отиват в договори с фармацевтични фирми, а остават вътре, за да могат хората да получат по-добри заплати, да може да се случи някаква друга лекарствена позиция нова или просто битовите условия да се подобрят.

Водещ: Дяволът е в детайла обаче. Как се определя еднаквото качество обаче?

Петър Москов: Ами тука няма спорове, има спорове между търговски марки и маркетингова политика. Когато едно лекарство или две лекарства с една и съща функция, с една и съща кратка характеристика, както се нарича в този свят, тоест които церят едно и също нещо по един и същи начин, са минали регистрация в Европейския съюз и българския регулатор ИАЛ, това означава, че те имат качества. И, другото, означава, че някой заблуждава умишлено пациенти и лекари, включително, че неговият е по-качествен. Когато имате един и същи медикамент, дали той е генеричния, или оригиналния, той означава еднакво качество, гарантирано през директиви на Европейския съюз и, ако не вярваме на българския регулатор, трябва да се облегнем на ЕМА, което е Европейската комисия, която се занимава с регистрацията на тези медикаменти в рамките на съюза, на който принадлежим. И тя казва, че качеството на тези медикаменти е еднакво, тоест никакъв компромис с качеството. Просто това, че в момента един и същ медикамент, включително и в различни болници има по 100, по 200 процента разлика от договорената цена...

Водещ: От една марка?

Петър Москов: Не от една марка, а един и същи вид, в един и същи вид опаковка. И то обикновено става не за тези, които струват 50 стотинки, а по 500 и по 5000 лева. Та, това е едното задължение, което ще имат болниците. Казах какъв е ефектът в другите държави - където е въведено това, се е случил. Другото нещо, което дава възможност това постановление на Министерски съвет, е Министерството през организацията на този централен орган да договаря обща цена - пределна за определени лекарствени продукти - с фирмите производители - различна от обявената в Позитивния списък. Тоест да търси намаление на цената, на която болниците закупуват медикаменти.

Водещ: Описахте две възможности! Как ще решавате за кои лекарства да се прави централизиран търг?

Петър Москов: Всички лекарства в болниците оттук нататък ще бъдат купувани само през електронната платформа – ясно, чисто и под ежедневния, ежеминутен контрол на Централизирания орган. Ако има позиции, за които Държавата, Министерството, Касата, Института за лекарствени средства имат притеснения в начина, по който се движат ръстовете в цените, той е необясним, трудно е контролируем, тогава това е един от лостовете, с който Държавата, здравноосигурителната каса могат да натиснат надолу цената за същото количество. Това са практики, които навсякъде, в целия Европейския съюз работят, само тук не работят, защото това било нещо на пазара, правело на конкуренцията.., и така нататък. Хайде, когато сме се учили на пазар и на конкуренция от другите европейски държави, сега да не се опитваме да разказваме, че обикновеното разбойничество се нарича конкуренция..

Водещ: Фармацевтичните фирми обаче губят много време да убеждават, че тяхното лекарство е по-скъпо, защото е по-добро. И че има по-добър ефект, а Вие казвате, цери едно и също, ама те казват: моето цери по-добре и дори го описват с определени характеристики...

Петър Москов: Понеже влезнахме в този разговор, да кажа, системата, която очевидно според всички български граждани има нужда от промяна, има три някакви основни параметри на тази промяна. Два от тях ние практически на законодателно ниво, вече сме затворили. Едното е на второ четене в Парламента, другото в сряда влиза в Министерски съвет. Тоест начина на финансиране, промяна на начина на финансиране на системата – спираме да финансираме структури и започваме да финансираме резултат. Това е разписано в Закона за здравното осигуряване основно, заедно с много други неща. И второто - структурата на системата. Система, която гарантира комплексността на Вашето лечение. Вие като футболна топка не се движите от болница в болница, защото някой е феодализирал епизод от Вашето лечение, което му се струва нискоразходно и високодоходно. Това е заложено, разбира се, с много други неща в Закона за лечебните заведения, който в сряда влиза в Министерски съвет. Третият вектор, третата посока е политиката по отношение на лекарствата, за която говорим в момента. Има ред мерки! Този закон в рамките на месец ще застане обект на публично обсъждане. Това е следващата голяма посока, в която усилията на Министерството, на Здравна комисия, на Каса са се насочили в момента. Ние сме затворили законодателната база за промяната в начина на финансиране и за промяната в структурата на лечебните заведения.

Водещ: Няма ли това да доведе всъщност България да мине на генерични лекарства, нали те са по-евтини? Питам това ли ще бъде резултатът, понеже пък много хора биха искали да се лекуват и това се харесваше на хората, да се лекуват със скъпите, оригинални лекарства. Затова и Вашите предшественици казваха, че системата не може да си позволи да плаща скъпия оригинален продукт?

Петър Москов: Не е въпрос до системата. Генеричният медикамент е същият като оригиналният, тоест има същото активно вещество, което Ви лекува, но разликата между оригиналния и генеричния е, че генеричният се появява след изтичането на десетгодишния патент на оригиналния, тоест ексклузивно право...

Водещ: ... някой започва да го копира?

Петър Москов: …и в рамките на разработката му за тези десет години са отчетени и всички възможни негативни ефекти, които има оригиналът. Тоест кампанията, ако говорим за кампания на фармацевтичните фирми, тя много дълго време беше насочена към това, да се обяснява, че генеричният медикамент е второ качество медикамент. Няма нищо такова! И един от основните параметри на лекарствената политика ще бъде това. Нека да кажем какво залагаме в Закона за лекарствата в момента и… то ще бъде, ще видите там какъв вой ще бъде - в сравнение със структурите на болниците, там какъв вой ще бъде. Защото всъщност, като говорим за болнична структура, начин на харчене на пари, начин на промяна на изработка на лекарствена политика, фактически тръгваме срещу около милиард лева, които в момента се харчат не по предназначение. Милиардът е много шумен, могат да си купят радио, господин Вълчев, и да се занимават само с това. Та това, което ще получат българските граждани ще бъде, че Касата ще заплаща вече не конкретно лекарствено средство, а ще заплаща лекарственото лечение на заболяването Ви. Ако то е например високо кръвно налягане - широко разпространена болест, и медицинската наука казва, че има пет вида лекарства, пет групи медикаменти, примерно казано, които лекуват това заболяване, Касата ще остойности на 100% генерика в тази група и Вие ще получите на 100% пълноценното лекарствено лечение на цялото си хипертонично заболяване. Тези медикаменти ще имат съответния знак. В момента спорят моите колеги, къде на шега, къде наистина, дали да е зелена лента, или зелена точка… и Вие ще знаете, че Държавата и Касата са Ви осигурили 100% безплатно лечение.

Водещ: Десет години обаче са много време в медицината. Да, появяват се нови продукти. Човек, ако е болен от тежко заболяване, казва: аз искам да видя това, което се прилага вече пет години и което виждам, че има по-добри резултати...

Петър Москов: Смисълът на разумната, ако щете смислената, насочената към интереса на хората, лекарствена политика, която е и интересът на бизнеса между другото, е там, където има генеричен медикамент, защото публичните фондове във всяка една държава са лимитирани - при нас са 3 милиарда, а в други държави са 5 или 6 млрд, но това е лимит, възможността да се изразходва медикаменти за обществена полза, та смисълът на тази промяна е следният - където има генерик и там е по-евтино, публичният фонд заплаща генерика. А освободеният ресурс - той не се взима, за да го харчи нещо министърът вкъщи или финансовият министър, а той се пренасочва с възможността нови, оригинални медикаменти, които лекуват по нов начин заболяванията досега, да могат да бъдат заплатени от Фонда. Толкова е просто, господин Вълчев. Защо не сме го направили досега ли ме питате? Моля, не ме питайте! Не е имало воля.

Водещ: Защо? Заради големите пари във фармацията?

Петър Москов: Не Ви ли се струва добра причина?

Водещ: А как е решен въпросът в другите европейски държави? Там също ли са на генерици?

Петър Москов: Има, абсолютно, има четири основни политики, през които публичните фондове и държавите договарят по-голям брой медикаменти за парите, които имат. Първият е договаряне на отстъпки. В момента ние записваме, включително в Закона за здравното осигуряване вече текст, с който нов медикамент може да влезе в рамките на държавата и да се реимбурсира от Касата, само след като е получена отстъпка от Касата. Навсякъде по света е така. Вторият начин е схеми за споделяне на риска. Влизам в конкретика, но нека Вашите слушатели знаят какво вършим, защото ще чуят много неща най-вероятно. Защото, пак казвам, милиардът е шумна сума.

Водещ: Вие току-що си отваряте трета тема, след структурата на генериците.

Петър Москов: Аз казах, че онези на законодателно ниво са затворени, разбирате ли? Защото законът променя системата, а не човекът. Дали съм симпатичен или не на някой, дали Борисов или Правителството е симпатично или не, ние няма да променим системата, ще я променят законите, които сме написали. И аз казах, относно начина на финансиране на законово ниво - това е затворена тема. Сега, отиваме на лекарствената политика. Третия главен вектор, и начинът и схемите за споделяне на риска - т.е. когато влиза един медикамент и той е нов и от него очакванията и на обществото и на медицинската гилдия са големи, тогава публичният фонд, нашата здравна каса и фирмата-производител поделят риска. Това са схеми на договореност между фармацевтичната индустрия и Държавата. Такъв текст залагаме в преходните разпоредби на Закона за лечебните заведения, който казва: възможният ръст на публичните пари за лекарства е 2,3,5 процента годишно. Това е, на което индустрията може да разчита, за да развива и да снабдява населението с новите си медикаменти. Всичко над тази сума фирмите връщат в Касата обратно. На нашия фонд, който го използва наново, за нови и нови медикаменти, които Вие да може да ползвате. Това са публични схеми, които работят в осем от най-големите европейски държави и това е добрият подход, защото лошият подход е, когато, от едната страна, индустрията генерира всичкия си ресурс и казва "Боже, колко лошо се случват нещата", а от другата страна - Държавата започва да се бие с индустрията. Политиката на това Правителство е свързана с това, да се постигне ясно договаряне на взаимен интерес - индустрията докъде може да стигне и дали е гарантиран интересът на публичните пари, т.е. на нашите пари, на Касата.

Водещ: А вариант да се подели разходът със самия пациент? Вие казвате – Касата може да плати, Държавата може да плати за лекарството Х, произвеждано в Индия, след като десет години е било произвеждано другаде и сега вече няма патентни права? Обаче, само да довърша, може би хората не ме разбират, хиляда лева струва това лекарство, Касата ще ги даде, обаче човек е готов да опита новото, вярва повече на новото, на марковото, произведеното в Германия или в Англия и да даде още 500 лева или пък има благоразумието да се застрахова и тази разлика да може да си я осигури?

Петър Москов: Вижте, ако Вие имате желание да плащате нещо от джоба си, Вие можете да го направите, при каквато и да е законова уредба!

Водещ: Да де, ама едно е да платиш пълната цена…?

Петър Москов: Това, което искам да кажа, това Правителство няма да допусне възможността, особено за социално значими, инвалидизиращи, смъртоносни заболявания, да има нужда здравноосигуреният български гражданин да доплаща за пълноценността на лекарствената си терапия. Точка.

Водещ: Не, но Вие казвате, ще се вземат генерични, които сте убеден, че действат добре?

Петър Москов: Не съм аз убеден, медицинската наука е убедена, разбирате ли?

Водещ: Така, но ако има човек, който е готов да си доплати затова лекарство, за по-марковото лекарство?

Петър Москов: Разбира се, ако генеричният медикамент струва десет лева, Касата ще покрие пълната стойност на тези десет лева.

Водещ: Да, да, но независимо от марката?

Петър Москов: Не, независимо от марката!

Водещ: Човек ще може да си додаде два лева?

Петър Москов: Да, Вие ще имате лекарство, защото Вие сте известен журналист, юрист. Вие сигурно може да дадете 2, 5, 50 или 500 лева. Хайде да се обърнем към стотиците хиляди хора, които нямат възможността да додадат и два лева. За тях Държавата и Касата ще гарантира - не става въпрос за генерично или оригинално, става въпрос за действаща терапия, която на 100% ще бъде заплатена от Касата. И няма да има доплащане на основните медикаменти, които една женица със 150 лева пенсия трябва да отдели 25% от цената на тоя медикамент, защото на някой така му е хрумнало.

Водещ: Тук ще се сблъскате с кампаниите точно на големите фармацевтични компании – когато кажете ще дадем десетте лева за генеричното!

Петър Москов: Да заповядат!

Водещ: …те ще кажат: да де, ама ние имаме за 12 лева много ново, вижте, имаме изследвания, които показват, че на тази женица ще се отрази по-добре!?

Петър Москов: Да заповядат! Аз казвам, конфликт с индустрията това Правителство няма. Индустрията трябва да разбере, че България ще престане да бъде практически единствената държава, в която няма правила и дългосрочна политика от гледна точка на търговията с лекарства. Интересите на индустрията ще бъдат зачетени, но в рамките на възможностите и доброто лечение на пациентите. Точка, наистина.

Водещ: Кога ще заработи софтуерът, който ще отчита всяко хапче и ампула?

Петър Москов: В болниците, говорим?

Водещ: В болниците.

Петър Москов: Всъщност тестовата му версия вече е готова, следващата седмица екип...

Водещ: Те Ви я подаряват от някакъв университет в Русе?

Петър Москов: Да, Русенският университет. А, между другото, нека да Ви кажа, изключително количество хора, смислени, досега по някакъв начин непотърсени или неангажирани с темата, са готови да извършват стъпки, да помагат със спецификата на познанието си. Такъв е типичният пример в русенския университет. Сега, тук срещнах, много интересно, в едни и същи медии, които предишния ден обясняват, че нямат контрол, следващия ден обясняват, че се въвеждала полицейщина. В смисъл, хайде да си изберем нещо, искате ли? Ще Ви кажа, че примерно, в русенската болница на базата на действието, казвам го няколко пъти, но това е добър пример и като ме питате защо се сменят директори на болници, сега ще Ви обясня. В русенската болница новият директор между март и април месец, в рамките на които е било предишното ръководство, с там предишния начин на потребяване на публичните ресурси, и новото ръководство. Същото количество и качество и вид на медикаменти и консумативи - предишния месец за медикаменти 400 хиляди, следващия месец 100 хиляди, предишния месец за консумативи 200 хиляди, следващия месец – 100 хиляди. Тоест имате около 300 хиляди, ако не ме лъже математиката, спестени за болницата пари, при същото количество болни и същото количество лекарства. Разбирате ли за какво Ви говоря? Когато един ръководител на болница постигне това, него не министърът, него собствените му хора в болницата го обичат, защото тия пари остават там – за лечение на болните и за заплати на хората вътре.

Водещ: Всъщност сега какво казвате – че лекари, медицински сестри и санитари си носят тия лекарства вкъщи? И ги продават?

Петър Москов: Казвам, че… не! Какво правят, защо го правят, е въпрос на контрол. Какво се изписва, какво се договаря на ниво търг, също е въпрос, който пак казвам, решаваме през електронната платформа. Но това, което казвам е, че ръководството на една болница не е публичен проблем, още по-малко политически. Давате ли си сметка, че цели политически партии ми искат оставката заради назначаването или смяната на директор на болница. Ще ми обясните ли ексклузивния политически статут на това лице, директор на болница?

Водещ: Добре, а защо смятате, че това с флаконите примерно ще върши работа? То ако някой е решил да вземе хапчетата, ще ги сложи в шепа и увие и пак ще ги даде, като ще се разбере с тоя, дето се е съгласил да му ги продаде.

Петър Москов: Взимам повод от това, за да обясня за какво става въпрос, защото ние отваряме страшно много теми, една след друга. Дотук дано да стана ясно.

Водещ: Това е все за лекарствата.

Петър Москов: Темата за начина на финансиране и за структурата на държавната мрежа….

Водещ: Ама Вие не сте стигнали до нея. Вие нали…

Петър Москов: …тя законодателно е затворена, тоест забавили сте се, господин Велчев! Но, за да продължим за лекарствата, взимам повод, за да кажа от какво беше предизвикана тази мярка. Знаете, той стана публичен случай, как в една варненска болница, след съвместни действия на специализираните служби, правоохранителни... всъщност беше установено следното: че директорът на аптеката на болницата е продавал скъпоструващо онкологично лекарство. Първо, да продаваш лекарство в болница е забранено по закон - то отива само при крайния потребител. Второ, тези лекарства са отчетени като направени на пациенти и Касата е платила за тях. Причината, за да бъдат продадени след това тези лекарства е така нареченият паралелен износ – тоест, защото България е въвела най-ниска референтна цена от всички други европейски държави и то струва, да кажем, с марша 100 лв. върху една опаковка, в сравнение с това, с начина, по който се купува в Германия от техния фонд. Тези лекарства се взимат оттук, отиват и се продават в Германия. Та така, сега обяснявам какво точно ще направим, за да е сигурно. Тук пациентски организации, Ваши колеги ми задават въпроса, как пациентът може да бъде сигурен, че му е направено това лекарство. Нека да кажем, че тези неща не са практика, българските лекари не са убийци, разбойници и крадци. Отделни мошеници карат обществото да гледа на гилдията по такъв начин и тези мошеници ще бъдат наистина изстъргани оттам, откъдето са.

Водещ: И Вие само в примера с Русе описахте мошеничество, което представлява 2/3 от мошеничеството.

Петър Москов: Нека да кажа сега какво точно правим с лекарствата, за да разберат хората. Имате скъпоструващо лекарство, което струва, да кажем, 5 хиляди лева ампулата. Повечето онколекарства, таргетни, са такива. Плаща ги Държавата на 100%, за да може тези пациенти да получат наистина максимално качествена терапия. Тази ампула има възможната съдба след като влезе в болницата, или да бъде направена на пациента, или при злонамереност да бъде продадена и изнесена в друга държава като определен износ. Това, което ще правят инспекторите от РЗИ е, че тези ампули, групирани по вид - едните за карцином на гърдата, другите за карцином на дебелото черво, третите за някакво кръвно заболяване, скъпи медикаменти по 5, по 10, по 20 хиляди лева, ще искат да видят празната опаковка, празната опаковка, празната ампула. Толкова е просто! Така и съмнението, което подобни мръсници, наистина, хвърлят върху цялата гилдия, ще бъде снето. Защото огромната част от лекарите работят честно, почтено и в интерес на лечението на пациентите си. Да кажа и още нещо за лекарствената политика, защото сигурно ще отидем някъде другаде. Това, което правим в момента: следващата седмица експертен екип на Министерство на здравеопазването заминава за Румъния на база на споразумението, което сключиха правителствата в Крайова преди месец. Ние работим по две общи теми с Румъния: едната е организацията на спешната помощ, другата е лекарствената политика. В края на тази година по общи лекарствени позиции, които имаме с Румъния, ние ще обявим общо договаряне, заедно с тях. Това означава, че договаряме върху много повече количество отколкото досега, и Румъния, и ние. Разбирате ли ме?

Водещ: Това е през централизираното звено?

Петър Москов: Не, оставете, това няма отношение към централизираното звено. Когато в момента, в България влиза определен медикамент и в Румъния влиза определен медикамент, той постига определена цена, защото има определено количество хора, които се нуждаят от него. Фирмата си прави сметката, слага някаква цена, ако не ѝ харесва тая цена, тоя медикамент не влиза, или пък изнудва държавата заради относително по-малкия пазар. Когато се обединим, и ние, заедно с румънския ми колега, искаме да разширим това сътрудничество, да образуваме един вид клъстъри, няколко държави от нашата черга - да могат заедно да кажат на фармацевтичната фирма „ние заедно, за 20-, 40-, 50-милионен пазар искаме да договорим това лекарство“.

Водещ: Това означава, че се опасявате, че политиката…

Петър Москов: Не се опасявам. Давам решение!

Водещ: …че политиката, която смятате да проведете, може да доведе до отлив на големи фирми. Впрочем и сега има медикаменти, които не са интересни, не са регистрирани в България.

Петър Москов: Не, това е част от стратегията на търговското поведение на индустрията. И затова държавите, затова е хубаво членството ни в Европейския съюз, и общата регулация, която имаме, да могат да отговорят на такъв натиск на фармацевтичната индустрия.

Водещ: Значи България и Румъния вече са достатъчно голям пазар, за да не може никоя фармацевтична да се откаже, така ли?

Петър Москов: Нашата амбиция е да го разширим, защото когато се откажеш…

Водещ: С други европейски държави, така ли?

Петър Москов: Да кажем една трета от европейския личен състав на тази фирма ще трябва да си търси друга работа, защото няма да има къде да ги продава, нали така?

Водещ: Идеята Ви за други европейски държави - да се разшири и то най-голямата логика е най-накрая целия Европейски съюз да купува от някаква американска фирма последните лекарства?

Петър Москов: Това е диалог, който и в момента в Европейската комисия се носи, аз много Ви благодаря, че наистина можем да отворим цялата тема за лекарствената политика пред Вашите слушатели. Начинът да се ценообразува медикаментът в Европейския съюз е през референция, т.е. каквато е цената в другите европейски държави, такава, най-ниска или средно от три най-ниски, в зависимост каква е конкретната законова уредба на държавата, получават и другите. Това е добре от гледна точка на общи правила – т.е. каквото за нас, такова и за Германия, нали, Европейски съюз. Но, от друга страна, един медикамент, който струва 100 или 1000 евро и бъде по един и същи начин рефериран и в България, и в Германия, означава различен достъп, тоест възможност на българи и на германци да го ползват, защото за германския гражданин, за германската здравноосигурителна каса 1000 евро са една сума, за българския гражданин, за българската здравноосигурителна каса са друга, което означава невъзможност за масовата употреба на този медикамент. Този дебат, тук да поздравя евродепутата Андрей Ковачев, който вдигна това нещо на ниво Европейски съюз, и той тече в момента,… имаме активни разговори и с централите на големите фармацевтични компании.

Водещ: Как се решава това? Дори да се договори в рамките на целя Европейски съюз някакво лекарство, то за Германия 1000 евро са 1000 евро, а за България…?

Петър Москов: Не може то да бъде договаряно с целия Европейски съюз. Но наистина трябва да се отчита различното ниво на икономическо развитие, различното ниво на възможност на публичните фондове в отделните части на Съюза. И затова пак казвам, има разбиране. Въпросът е в детайла, въпросът е в уредбата, въпросът е в… как да кажа, активния ангажимент. Вижте, ако ние, румънците, хърватите или която и да било държава от нашата черга, сами не искаме да институционализираме това нещо, да го поставим пред лицето на Европейския съюз като реален проблем, защото това е реален проблем, нали, ако цената на един е приемлива в Германия, но то я прави недостъпен за българите, това е проблем на България, не на Германия, и България трябва да го представи пред Европейския съюз. Всъщност ние това правим в момента.

Водещ: Сега, казахте, че въпросът с финансирането на различни пакети за здравна помощ е затворен, според Вас, предвид това, че Парламентът трябва да гласува второто четене?

Петър Москов: Да.

Водещ: Целият Парламент?

Петър Москов: Не, аз казвам, че от гледна точка на Правителството, законодателните инициативи - и по начина на финансиране, и по структурата на здравеопазването - е извървян, разбира се, те ще преминават своя път! Парламентът … решава какво се случва.

Водещ: Идеята е да коментираме за тези, които ни слушат. Вашата идея е, грубо казано, да има три пакета. Единият е спешен - осигурен, неосигурен, ти ще получиш помощ за определени неща, другият е основен, ако си се осигурявал, ти ще получаваш помощ също за определен кръг заболявания… и допълнителен – там вече ти или ще си доплатиш, или ще трябва допълнително да се застраховаш, за да получиш помощ и да можеш да си платиш. Ключът е в кой пакет какво ще има. Някъде четох, че на 1 юни щял да бъде готов основният пакет здравна помощ. Готов ли е?

Петър Москов: В рамките на юни моделът, по който работят вече месец и половина Лекарски съюз, Каса и Министерството, ще бъде готов. Но нека още веднъж да обясним това, защото нужно е да се обяснява. Тези неща не са приумица или измислица. Първо, за спешния пакет – това е финансовият ангажимент на Държавата, без значение кой осигурен, кой неосигурен, кой – чужденец, кой българин. Ако на територията на държавата България, Ви се случи спешно състояние, ангажимент на цивилизованата държава е Вие да бъдете осигурен откъм медицинските си нужди. Което трябва да дефинира ясно какво означава спешността...

right green arrow Симптомен навигатор
man body fron view

to top of page
ZdravenPortal.bg не предлага медицински съвети, диагностика и лечение.
© 2017-2024 ZdravenPortal.bg. Всички права запазени.